torsdag 10. april 2014

Kollasjer med tema fra stilhistorie

Vi har hatt om noen forskjellige stilepoker over de siste ukene. Oppgaven var å lage to kollajser tilknyttet til to av stilhistorieepokene. Vi fikke velge selv hvilke epoker vi ville lage kollasj om. Jeg valgte å lage av Renessansen og Rokokko.

Renessansen.
Ordet renessanse betyr gjenfødelse. Selve renessansen oppstod i Firenze, Italia. I renessansen ble det mer fokus på mennesket som individ og vitenskap. Man begynte å stille spørsmål til kirkens dogmer. I denne epoken gjorde man store fremskritt når det kom til blant annet matte og astronomi.
De mest populære motivene for billedkunst i denne tiden var forskjellige scener fra antikkens mytologi. Bibelens motiver var også en del brukt, men ble brukt mindre enn det vi hadde sett tidligere. En av de mest kjente kunstnerne vi har fra denne tiden er Leonardo Da Vinci.
Et ganske så kjent bilde fra renessansen er Venus' fødsel, malt av Botticelli i 1480.

I kollasjen min om rennesansen ville jeg ha med mest malerier. Jeg hadde valgt meg en bakgrunn fra før av. Til renessansen synes jeg en skogs-bakgrunn passet best. Ellers så satte jeg bare inn ønskede bilder. Jeg redigerte litt farge, lysstyrke og kontrast. Enkelte figurer har jeg valgt å gjemme bak trær og busker for å få de til å blande seg litt mer med bakgrunnen. Jeg har også satt på skygger for å få det til å se litt mer realistisk ut.




Rokokko.
Rokokko-epoken varte fra 1700-1770. Enkelte ord for å beskrive rokokko er lett, elegant og grasiøs. De før store, praktfulle festsalene ble til små rom og kabinetter. Rommene skulle ikke lenger ha representative formål som første prioritet. De skulle være laget på en måte som fikk menneske til å slappe av og føle behag av å være der inne. En meget kjent skikkelse fra denne tiden var Ludvig den 15. Han ble satt på tronen som fem år gammel, men fikk god hjelp av sin fetter fram til tenårene.
På denne tiden skulle damenes hår gå så høy som overhodet mulig. Smør og sukker ble brukt som hjelpemidler for å holde håret oppe. Kvinner måtte da sove med spesielle nett på håret for å unngå at rotter og mus tok bosted i håret sitt.
Ornamentering var mye brukt i rokokko. Asymmetri ble brukt, men det var allikevel likevekt. Andre ting som ble mye brukt er S- og C former og lyse og lette farger. Pastellfarger ble mye brukt-

I kollasjen min valgte jeg å variere litt mer med elementene jeg hadde med. Jeg blandet mellom malerier og objekter som hus og grotter. Jeg valgte også å ha en skog som bakgrunn på denne kollasjen fordi jeg synes det passet best til denne stilepoken.



Her har jeg jobbet med fokus på refleksjonene i vannet. Jeg valgte å ha med speilbildene fordi det ser veldig mye mer realistisk ut en om jeg ikke hadde hatt det med. Her har jeg gjort mye av det samme som jeg gjorde på kollasjen om renessansen. Har endret en del på farge, lys og kontrast her også. I tilegg har jeg prøv å gjemme enkelte elementer bak trær og lignende her også.

Egenvurdering.
Jeg ble veldig fornøyd med kollasjen jeg lagde for rokokko. Jeg synes den ble veldig fin. Det jeg likte best er nok antagelig refleksjonene i vannet. Grunnen til at jeg ikke ble like fornøyd med den om renessansen er fordi jeg synes den ble litt kjedelig. Jeg kunne nok ha gjort noe mer på den. Men alt i alt synes jeg at begge ble ganske bra! Dette er typer oppgaver jeg liker veldig godt, og som jeg gjerne vil jobbe med igjen.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar