mandag 2. desember 2013

Byste/torso i keramikk

Byste
En byste er hode og øverst på skuldrene.
Det vi begynte med å ta en plate med en "pinne" på, som vi skulle dekke med papir så leira ikke satt seg fast. Vi brukte Crank-leire. Den er ganske grov og brun. Deretter delte vi av en stor klump med leire.
Det første jeg gjorde var å forme en hals. Den var ganske tynn i begynnelsen men det gikk seg til etterhvert. Når halsen begynte å ta form, begynte jeg på hodet. Å få til en fin fasong på hodet synes jeg  var litt vanskelig. Den ble liksom alltid for liten, for egge-formet eller for rund.

Når hodet hadde fått en bra form, begynte jeg å jobbe på ører, øyne, nese og munn. Jeg synes ørene var vanskeligst å få til, fordi de ble alltid så tynne og falt av. Deretter begynte jeg med hår. Min første plan var egentlig å lage en dame, men jeg fikk ikke til å lage hår som så bra ut. Derfor ble det en mann! Jeg synes han skulle være litt rocka, så jeg ga han piggsveis.
Andre detaljer jeg satt på var noen piercinger og hull i ørene (skal gi inntrykk av at de er utvidet). Jeg ga han piercinger i brynet, en i nesa (septum) og to i leppa (snakebites).
















Malt med akrylmaling

















Egenvurdering: Jeg ble kjempe fornøyd! Jeg ser ikke på meg selv som særlig flink til å lage mennesker, vertfall ikke ansikt, så jeg ble veldig fornøyd. Men, jeg synes ørene kunne vært litt bedre.

Torso
En torso er fra nakken ned til hoftene.
Vi fikk velge selv om vi ville lage dame eller mann. Torsoen skulle lages i hvit leire.
Jeg valgte å lage en dame. Jeg begynte med en passe stor klump med leire. Det første jeg gjorde var å lage en fin, kvinnelig kroppsform. Når jeg ble fornøyd med formen, begynte jeg å jobbe med brystene og rumpa. Jeg vil si at det ser ut som om denne damen har tatt seg en tur under kniven, for å si det sånn! Jeg lagde to runde kuler og begynte å feste de fast til kroppen. Jeg formet de så best som jeg kunne når de hadde festet seg. Det siste jeg gjorde før brenning, var å kutte av nakken og armene så det ikke så ut som om personen hadde amputert bort hodet og armene. Etter den var brent tok vi å dyppet den i "glasur". Nå som den er tørket, er den glatt og glansfull.

















Egenvurdering: Jeg ble ganske fornøyd med torsoen. Det eneste "problemet" var at brystene var litt for store.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar